Het andere verhaal, kunst uit het Marokkaanse Modernisme

10 december 2021

Kunst uit Hedencollectie in tentoonstelling ‘Het andere verhaal, kunst uit het Marokkaanse Modernisme’ | Cobra Museum voor Moderne Kunst.

De Hedencollectie is divers, kleurrijk, grensoverschrijdend. Dat was ook bekend bij de gastconservator van de tentoonstelling, schrijver en historicus Abdelkader Benali. Uit onze collectie selecteerde hij werk van beeldend kunstenaar Mohamed Abouelouakar voor ‘Het andere verhaal –  Kunst uit het Marokkaanse modernisme’ dat nog tot 18 september te zien is in het Cobra Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen.

Mohamed Abouelouakar (Marrakech, 1946) is een in Marokko toonaangevend kunstenaar en cineast, gewaardeerd om zijn schilderkunstig werk, fotografie, film en sculpturen. In Europa was hij tot voor kort wat minder bekend. Dat zijn werk juist uit de Hedencollectie kon worden opgediept om in het Cobra Museum opnieuw in de belangstelling te komen is daarom bijzonder. Benali koos voor Abouelouakars werk 'Le Rêve d'lcar'. Hoe is dit doek ooit in de Hedencollectie terechtgekomen? 

Begin deze eeuw is een aantal Haagse kunstinstellingen, waaronder Heden, op missie in Marokko om de mogelijkheden van culturele uitwisseling te onderzoeken. (bron: Michiel Morel) Tijdens die verkenningstocht ontdekken zij het werk van Abouelouakar. De verkenners bewonderen zijn virtuoze toepassing van verschillende uiteenlopende technieken en worden geraakt door het mystieke gehalte van zijn werk.

Een bezoek aan een overzichtstentoonstelling van Abouelouakar in Villa des Arts in Rabat overtuigt de delegatie en geeft de beslissende impuls tot een uitwisseling die eind 2001 z’n beslag krijgt in een tentoonstelling van Abouelouakar bij Heden. Te zien zijn omvangrijke doeken, zelfportretten en collages, maar ook zijn film ‘Le Miroir Enchanté’. Bij deze gelegenheid koopt Heden het nu in Cobra Museum geëxposeerde ‘La rêve d’Icar’ aan, een mystiek en verhalend werk dat refereert aan het Grieks-mythologische verhaal van Icarus’ vlucht uit het labyrint van Koning Minos.  

Naast thema’s als mythologie, bijbel en koran, verwerkt Abouelouakar in zijn werk zijn persoonlijke ervaringen. De magie van de medina van zijn geboorteplaats Marrakech vormt hem, maar ook zijn tijd in Moskou, waar hij van 1966 tot 1973 studeert aan de filmacademie en samenwerkt met regisseur Andrej Tarkovsky.  

‘La rêve d’Icar’ komt goed tot zijn recht in de multidisciplinaire tentoonstelling in het Cobra Museum. Benali heeft ‘taboedoorbrekende verhalenvertellers’ een podium willen geven; kunstenaars die in hun werk thema’s als dekolonisatie, migratie, gender, spiritualiteit en de botsing tussen moderniteit en conventionele waarden verwerken.  

Voor meer werk van Abouelouakar e.a. vernieuwende kunstenaars uit het Marokkaanse modernisme zie: www.heden.nl