Het research-based oeuvre van beeldend kunstenaar en Heden Startprijswinnaar-2017 Lisa van Casand is het resultaat van toegewijd onderzoek naar de relatie tussen mensen en dieren-planten-mineralen. Heden heeft in collectie een bijzondere fotoserie waarin Van Casand de sensitiviteit van planten in beeld heeft gebracht. Met ‘Set in Stone’ is Van Casand t/m 29 september te zien in de tentoonstelling ‘Het geheim van de diepe tijd’ in Verwey Museum Haarlem
Set in Stone – innig liefdesverhaal
Van Casand laat haar zorgen over klimaat- en natuurschade door menselijk gedrag vergezeld gaan van een krachtig pleidooi voor een mentaliteitsomslag: van exploitatie naar solidariteit. Aan ‘Set in Stone’ ging een vraag vooraf: is het mogelijk gevoel op te brengen voor iets dat ver van ons af lijkt te staan? Zo roept steen -op het eerste gevoel hard en koud- niet meteen empathie op. Maar tijdens haar geologisch onderzoek naar het ontstaan van de door vele gevaren geplaagde aarde, ontdekt Van Casand dat steen juist een oneindig divers materiaal is, dat zich ‘gedraagt’ als een warme beschermende deken voor het leven op aarde. Dit innige liefdesverhaal tussen leven en steen heeft Van Casand geweven in drie wandkleden die ‘de diepe tijd’ verbeelden, de ontstaansgeschiedenis van de aarde, lang voor de opkomst van menselijke beschaving.
Fluorescent signals – sensitieve plantenwereld
Voor ‘Set in Stone’ was er het project ‘Fluorescent Signals’, een fotoserie die Heden in collectie heeft en waarmee de sterk wetenschappelijk gedreven Van Casand in beeld heeft willen brengen dat planten, anders dan misschien wordt gedacht, wel degelijk sensitief en stressgevoelig zijn. Ze toont dit aan door eerst planten bloot te stellen aan vuur, azijn en chloor en vervolgens de infrarode stresssignalen met een speciaal fotofilter vast te leggen: rode vlekken lichten op in groene blaadjes.
Lisa van Casand (NL, 1990) studeerde in 2017 af aan de afdeling Fotografie van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) in Den Haag en kreeg voor haar eindexamenproject de prijs van de Afdeling fotografie van de KABK en de Heden Startprijs. Bij Heden exposeerde ze met ‘The Mushroom Club’, een reconstructie van een verdwenen NAVO-hoofdkwartier uit de Koude Oorlog, ooit gelegen op de Nederlands-Belgische grens. Als beeldend kunstenaar is Van Casand sterk wetenschappelijk georiënteerd. Zij werkt voor wetenschappelijke instituten en deed een art/science honor programma aan de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). Ze heeft gedoceerd aan de KABK en was als beeldredacteur actief voor ‘De Correspondent’ en ‘Follow the Money’.
Werk van Lisa van Casand bekijken? Bezoek onze collectie online. Klik hier