Kunstwerk: Zonder titel

… Reinoud van Vught is een meester in het ‘gecontroleerd loslaten’. In elk medium waarin hij werkt – zoals schilderen, … fotograferen en tekenen – speelt het toeval een grote rol. Hoe het pigment waar terechtkomt, hoe het wordt uitgesmeerd of niet, en hoe het opdroogt. Van Vught weet altijd precies … maakt Van Vught optimaal gebruik van de vloeibare kwaliteit van verf. Door de verf in lagen aan te brengen, vervolgens uit te smeren en erin te krassen, ontstaat een levendige wirwar van …
Lees meer

Kunstwerk: Herbarium

… Reinoud van Vught is een meester in het ‘gecontroleerd loslaten’. Als hij foto’s bewerkt met verf speelt het toeval een grote rol. Hoe het pigment waar terechtkomt, hoe het wordt uitgesmeerd of niet, en hoe het opdroogt. Van Vught weet altijd precies wanneer in te grijpen. In het geval van Herbarium: op het moment dat de bloemen overgaan van herkenbare flora in abstracte kleurvlekken. Zo laat hij ze stollen in de tijd en in een …
Lees meer

Kunstwerk: Devaluation of Luck

… Op het eerste gezicht lijkt Anne Geene een wetenschapper met een fotocamera. Ze ordent, categoriseert en documenteert. Door die aanpak wordt het klavertje vier iets neutraals, bijna zakelijks in plaats van dé talisman van … met eigen logica bewijst Geene zich als iets anders dan een objectief wetenschapper en komt het aan op intuïtie, associatie en, jawel, geluk.* At first glance, Anne Geene seems like a …
Lees meer

Kunstwerk: Meisje met de parel B

… Eikelboom is in 2012 afgestudeerd aan de KABK in Den Haag. Zijn werk wordt geïnspireerd door de kunstgeschiedenis. Zo ook het werk … Eikelboom een heel bijzondere schittering op het doek. Daarbij is het werk niet plat, maar komt de verf wat omhoog, waardoor er een derde dimensie aan het kunstwerk wordt toegevoegd. … …
Lees meer

Kunstwerk: Herbarium

… Reinoud van Vught is een meester in het ‘gecontroleerd loslaten’. Als hij foto’s bewerkt met verf speelt het toeval een grote rol. Hoe het pigment waar terechtkomt, hoe het wordt uitgesmeerd of niet, en hoe het opdroogt. Van Vught weet altijd precies wanneer in te grijpen. In het geval van Herbarium: op het moment dat de bloemen overgaan van herkenbare flora in abstracte kleurvlekken. Zo laat hij ze stollen in de tijd en in een …
Lees meer

Kunstwerk: Herbarium

… Reinoud van Vught is een meester in het ‘gecontroleerd loslaten’. Als hij foto’s bewerkt met verf speelt het toeval een grote rol. Hoe het pigment waar terechtkomt, hoe het wordt uitgesmeerd of niet, en hoe het opdroogt. Van Vught weet altijd precies wanneer in te grijpen. In het geval van Herbarium: op het moment dat de bloemen overgaan van herkenbare flora in abstracte kleurvlekken. Zo laat hij ze stollen in de tijd en in een …
Lees meer

Kunstwerk: Heather

… In haar ‘botanische martelkamer’ stelt Lisa van Casand haar verzameling kamerplanten bloot aan stressvolle omstandigheden: gif, kokend water, vuur, azijn en – zoals in dit geval – zoutzuur. Met een speciale camera legt ze de schrikreactie vast die tot uiting komt in fluorescerend en voor het blote oog onzichtbaar chlorofyl. Deze combinatie van …
Lees meer

Kunstwerk: Bridge

… Thomas Elshuis (Hilversum, 1961) is gefascineerd door de fotografie als middel om onze reizen vast te leggen. Reisfoto’s worden gebruikt als aanleiding voor verhalen, als een katalysator voor het geheugen. In 1998 heeft hij een … nieuw werk alleen nog met materiaal uit dit archief waardoor het oude beeld opnieuw tot leven komt. Thomas Elshuis (Hilversum, 1961) is fascinated by photography as a means of recording our …
Lees meer

Kunstwerk: Herbarium

… Reinoud van Vught is een meester in het ‘gecontroleerd loslaten’. Als hij foto’s bewerkt met verf speelt het toeval een grote rol. Hoe het pigment waar terechtkomt, hoe het wordt uitgesmeerd of niet, en hoe het opdroogt. Van Vught weet altijd precies wanneer in te grijpen. In het geval van Herbarium: op het moment dat de bloemen overgaan van herkenbare flora in abstracte kleurvlekken. Zo laat hij ze stollen in de tijd en in een …
Lees meer

Kunstwerk: Herbarium

… Reinoud van Vught is een meester in het ‘gecontroleerd loslaten’. Als hij foto’s bewerkt met verf speelt het toeval een grote rol. Hoe het pigment waar terechtkomt, hoe het wordt uitgesmeerd of niet, en hoe het opdroogt. Van Vught weet altijd precies wanneer in te grijpen. In het geval van Herbarium: op het moment dat de bloemen overgaan van herkenbare flora in abstracte kleurvlekken. Zo laat hij ze stollen in de tijd en in een …
Lees meer