… Reinoud van Vught is een meester in het ‘gecontroleerd loslaten’. In elk medium waarin hij werkt – zoals schilderen, … fotograferen en tekenen – speelt het toeval een grote rol. Hoe het pigment waar terechtkomt, hoe het wordt uitgesmeerd of niet, en hoe het opdroogt. Van Vught weet altijd precies … maakt Van Vught optimaal gebruik van de vloeibare kwaliteit van verf. Door de verf in lagen aan te brengen, vervolgens uit te smeren en erin te krassen, ontstaat een levendige wirwar van …
… Reinoud van Vught is een meester in het ‘gecontroleerd loslaten’. Als hij foto’s bewerkt met verf speelt het toeval een grote rol. Hoe het pigment waar terechtkomt, hoe het wordt uitgesmeerd of niet, en hoe het opdroogt. Van Vught weet altijd precies wanneer in te grijpen. In het geval van Herbarium: op het moment dat de bloemen overgaan van herkenbare flora in abstracte kleurvlekken. Zo laat hij ze stollen in de tijd en in een …
… In de serie Amsterdam Landmarks toont Johannes Verwoerd (Amsterdam, 1985) een ander Amsterdam. Een Amsterdam dat je bekend voorkomt, maar niet direct kan plaatsen. In de fotocollages zijn iconische gebouwen zorgvuldig van de kaart geveegd. De beelden sporen de kijkeraan om opnieuw naar zijn omgeving te kijken en te reflecteren op de ruimtelijke ordening en …
… Lijnen, vormen en kleuren komen grotendeels intuïtief tot stand in het werk van Charlotte le Fèvre (Haarlem, 1954). De spontaan ontstane composities en vormen bevatten subtiele verwijzingen naar de wereld om ons heen, … (1993) misschien een landschap met boten en een roeispaan. Wat hoe dan ook op de beschouwer overkomt is de sfeer van het kunstwerk: gebalanceerde vormen in diepe en warme kleuren inspireren …
… Bij het lezen van de titel van dit werk zullen de meeste westerse kijkers meteen denken aan de goddelijke drie-eenheid uit het Christendom: Vader, Zoon en Heilige Geest. Maar de maker, Bhaskar Handé komt uit India en vat het idee van drie-eenheid veel ruimer op. Door zijn gebruik van heldere …
… Martijn Schuppers (Almelo, 1967) woont en werkt in Groningen. In de serie ZOOMINSIDEOUT onderzoekt Schuppers de eigenschappen van verf naar aanleiding van vragen over figuratie in de schilderkunst. Volgens Schuppers is het 'de figuratie die voortkomt uit het gedrag van de verf en de keuze die schilder en kijker maken in het (her)kennen van …
… Reinoud van Vught is een meester in het ‘gecontroleerd loslaten’. Als hij foto’s bewerkt met verf speelt het toeval een grote rol. Hoe het pigment waar terechtkomt, hoe het wordt uitgesmeerd of niet, en hoe het opdroogt. Van Vught weet altijd precies wanneer in te grijpen. In het geval van Herbarium: op het moment dat de bloemen overgaan van herkenbare flora in abstracte kleurvlekken. Zo laat hij ze stollen in de tijd en in een …
… In de serie Amsterdam Landmarks toont Johannes Verwoerd (Amsterdam, 1985) een ander Amsterdam. Een Amsterdam dat je bekend voorkomt, maar niet direct kan plaatsen. In de fotocollages zijn iconische gebouwen zorgvuldig van de kaart geveegd. De beelden sporen de kijkeraan om opnieuw naar zijn omgeving te kijken en te reflecteren op de ruimtelijke ordening en …
… De van oorsprong Duitse kunstenaar Claudia Kolgen (Koblenz 1957) woont en werkt in Amsterdam. Zij maakt gebruik van fotografie en video. Door de opkomst van de digitale fotografie is … Voor Kolgen is de afweging van het beeld, hetgeen dat wel of niet te zien is op de foto komt, zeer belangrijk. Kenmerkend voor haar werk is het gebruik van softfocus, de natuur is een …
… Fenneke Weltevrede studeerde in 1988 aan de Koninklijke Academie voor beeldende Kunsten te Den Haag in de richting tekenen en … Ze gebruikt tekeningen, schilderijen en installaties om zich uit te drukken. Via het maakproces komt zij tot nieuwe ideeën in materiaalgebruik en beeldvorming. Fenneke Weltevrede studied …