31 oktober 2014 t/m 06 december 2014

All Souls door Anne Forest

Op vrijdag 31 oktober opende kunstcriticus Frits de Coninck de tentoonstelling ‘All Souls’ van Anne Forest.

Schilder Anne Forest is gespecialiseerd in portretkunst. Beïnvloed door Russisch-orthodoxe iconen schildert ze haar portretten met een zekere distantie. De figuren op haar schilderijen - mensen, dieren en andere wezens - kenmerken zich door afwezige aanwezigheid. Ze lijken zich een beetje aan de rand van de samenleving te bevinden, en lijken ook niet echt van deze tijd, soms niet eens van deze planeet. Wat de afstand nog eens versterkt, is dat de portretten vaak geschilderd zijn op een tweedehands kleed, of op zo’n onbeduidende mat die je wel eens in een gang ziet liggen. Sommige van die kleden zijn hoogpolig, wat het beschilderen erg weerbarstig maakt, en daarmee de afgebeelde figuur ook.

En toch. Ze lijken niet echt gevaarlijk en ze hebben van de kunstenaar allemaal een naam gekregen, het zijn unieke personen geworden. En als je het even de tijd geeft, dan leer je ze kennen en zijn ze net als iedereen even bijzonder.

Dat de tentoonstelling opende op Halloween (het feest met pompoenen dat voorafgaat aan Allerheiligen en Allerzielen) en sluit op de verjaardag van Sinterklaas (een heilige en als zodanig afgebeeld op menig icoon) kan haast geen toeval zijn. 

Zaterdag 6 december is de tentoonstelling 'All Souls' van Anne Forest feestelijk afgesloten met een lezing over portretten in de hedendaagse kunst door Ingrid van Santen.

Lees meer op Mister Motley en Galeries.nl

Anne Forest artist statement: 

Mijn schilderijen stammen uit mijn opvoeding waarin ik veel in aanraking ben gekomen met Russisch-orthodoxe iconen. “De icoon” staat als beeldtaal op mijn netvlies gebrand. Ik eigen het mij toe door een eigen wereld ermee te creëren, bevolkt met alle figuren die ik schilder. Ook is de portretkunst uit de Barok en Renaissance periode een groot inspiratiebron voor mij. Wat mij aantrekt tot deze klassieke werken die ik als bronmateriaal gebruik is de zelfcontrole in de gezichten van de geportretteerden, alsof ze zichzelf proberen te beschermen. Dit zijn de gezichten die ik wil ontmaskeren, waar ik de waardigheid en status van af wil pellen zodat hun geheimen onthuld worden.

Sinds kort heeft het schilderen van dieren zijn intrede gedaan in mijn werk. Dit is het resultaat geweest van het bestuderen van iconen waarop Maria en kind samen staan afgebeeld. In deze werken onderzoek ik de relatie van de figuren tot elkaar en tot de kijker: wie beschermt wie en waarvan?

Naast het naïeve van de icoon oefent het primitivisme en het unheimliche ook een grote aantrekkingskracht op mij uit. Kunstenaars uit deze stromingen die ik tot mijn grootste inspirators toereken zijn Francisco Goya, Henri Rousseau, Alfred Kubin, Francis Bacon, David Lynch, Cindy Sherman, George Condo, Matthew Barney, Natasja Kensmil, Dana Schultz en Allison Schulnik.

Wat ook grote impact heeft op mijn werk zijn de vele horror-films die ik vaak tot diep in de nacht kijk.

Schilderen is nog een relatief nieuw medium voor me. Mijn achtergrond als tekenaar blijft aanwezig in de grafische beelden die ik schep waarin de lijn heilig is. Door dit strakke te combineren met de grofte en het onberekenbare van de materialen waar ik op werk (zoals ongespannen canvas, tapijt en gevonden stukken hout) wordt in ieder werk de innerlijke strijd zichtbaar die mij als kunstenaar het meest bezighoudt: zelfcontrole en het willen verstoren daarvan.

02 februari 2015 t/m 08 februari 2015

Heden op Rotterdam Contemporary

Heden staat van 4 tot en met 8 februari op Rotterdam Contemporary Art Fair (voorheen RAW Art Fair) in de Cruise Terminal. In stand 59 is er een selectie fotografie uit onze verhuur collectie te zien en nieuw werk van Anne Forest, Hinke Schreuders en Wouter van Riessen.

09 september 2016 t/m 22 oktober 2016

Anne Forest, "Lineage"

Op vrijdag 9 september werd de solo tentoonstelling Lineage van Anne Forest geopend door Heske ten Cate, de hoofdredacteur van Mister Motley, geopend.
 
Anne over haar werk: "Russisch-orthodoxe iconografie is de grootste drijfveer achter mijn werk. Ik ben opgegroeid in een Russisch-orthodox huishouden, in een huis vol iconen. Zelf ben ik atheïst, het heeft lange tijd geduurd voor ik realiseerde hoeveel iconografie mij gevormd heeft als kunstenaar; zowel in het soort werk dat ik maak als tot het soort kunst waar toe ik mij aangetrokken voel – kunst die vrij naïef en mystiek van aard is. Sinds dit inzicht verdiep ik mij niet alleen in Russisch-orthodoxe iconen als kunstvorm, maar ook in de functie die ze heeft". 
 
De stoïcijnse uitstraling van Anne’s portretten legt verborgen gevoelswerelden bloot die sterk doen denken aan de portretkunst uit de Barok en Renaissance. Aspecten als lichaamstaal, kleding en alledaagse objecten worden als symbolische rekwisieten ingezet om een boodschap over te brengen. 
 
Kenmerkend voor haar werk zijn de grafische beelden die gecombineerd worden met grove, vaak onberekenbare materialen. Zo wordt in ieder werk de innerlijke strijd zichtbaar die haar als kunstenaar het meest bezighoudt; zelfcontrole en het willen verstoren daarvan. 
 
Anne Forest is dit jaar genomineerd voor De Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst. Bij de tentoonstelling wordt in samenwerking met Unframed by Unfair een bijzondere geborduurde editie uitgegeven.
 
Lees HIER het interview met Anne met het NRC. 
 
Klik HIER voor een interview dat Patty Morgan hield met Anne Forest
 
Kijk op de @hedengallery Instagram pagina voor meer foto's van werk van Anne Forest.
 
Met dank aan Warsteiner voor het bier op de opening.
 
 
 
24 oktober 2018 t/m 22 december 2018

Anne Forest - I Am With Name

Op 27 oktober opent de nieuwe tentoonstelling van Anne Forest bij Heden. Het werk van Forest heeft wortels in zowel de klassieke portretkunst als in het griezelige horrorgenre. Forest ’s werk is duister maar ook lieflijk, en tegelijkertijd statisch en dromerig . Haar fantasierijke personages staren de toeschouwer aan en geven een unheimisch gevoel. Ze zijn ontdaan van hun context, maar hebben wel namen. Zo laat Forest subtiel de tegenstelling tussen het individuele karakter van haar wezens en de fictieve, universele wereld waarin ze zich alle bevinden zien.

Forest werkt zeer gedetailleerd, met veel aandacht voor textuur. Met ongebruikelijke dragers brengt ze diepte aan in haar portretten, die zo tot leven komen. De strakke, grafische lijnen zorgen voor een duidelijke vlakverdeling, waarbij het afgebeelde personage alle aandacht van de kijker opeist. In haar recente werk daagt Forest zichzelf verder uit door niet meer gevonden voorwerpen (zoals tapijten en barokke spiegels) als ondergrond te gebruiken, maar door zelf een dragers  uit schuim te snijden. Deze koppen doen sterk denken aan traditionele maskers, maar – zoals alle geportretteerden van Forest – hebben ze iets onmenselijks. Je zou ze kunnen zien als droomwezens, maar ook als godheden die al zwevend boven je uittorenen met hun alziende blik. De kracht van Forest ligt in het openlaten van deze mogelijkheden, zelf geeft zij geen duiding of uitleg bij haar werk. Juist dit biedt de mogelijkheid voor de kijker om zich te verliezen in de donkere droomwereld van Anne Forest.