11 juli 2020 t/m 31 augustus 2020

SHOWCASE #1 #2 #3 #4 #5

#5
Robin Whitehouse
No.2 Russia
110 x 140 x 15 cm
Oil on canvas, chalk layer, plastic coating
2019

Het schilderij van Robin Whitehouse is onderdeel van _Webcam Series: Romantic Landscape. Deze serie bevraagt de rol van de schilderkunst en de rol van het landschap als bron. Het werk van Robin Whitehouse laat zijn nauwe relatie met de schilderkunst  en zijn waarneming van hoe de notie van een romantisch landschap veranderd is, zien. Van oudsher zochten romantische schilders naar een landschap dat neigt naar een alledaags tafereel dat de evenwichtige relatie van de mens met het landschap toont.
Het werken met live webcambeelden en deze gebruiken als bron voor het schilderen geeft het eerste idee van een digitaal tijdperk. Binnen de voor de serie gekozen webcams is de geografische locatie voor hem niet van belang, de esthetische kracht van de beelden streeft het belang van locatie voorbij. Er is een loskoppeling van het landschap als bron, en loskoppeling van het proces van schilderen binnen de werken.

COLLECTIE HEDEN

Hans Wilschut
Camouflage
Fotografie
29 x 48 cm
2006

#4
Michelle Piergoelam
The untangled leaves
Fotografie
60 x 40 x 2 cm
2020

‘ Er tin tin, sigri tin tin…
Once upon a time, long ago… Tales were told that everyone could hear, but not everyone could understand. Numerous stories tell about the mythical spider Anansi who had to deal with a tiger who tried to make his life miserable. Although the spider was physically weaker, it was often able to defeat the tiger with its cleverness and cunning. Is it really just a myth? These stories, passed down from Africa to Suriname, and from generation to generation, enabled slaves to share their thoughts without the slaveholder knowing what was actually meant.  
In a similar way, the Angisa’s worn by women were not only beautiful headkerchiefs: their intricate folds contained hidden stories and wisdoms that could only be read by those who had learned to.
Through memories and imagination, ‘The untangled tales’ visualizes the stories of the Anansi storytellers and the Angisa-folders, and the ways in which these traditions allow us to glimpse the years of slavery. ’  -  Michelle Piergoelam

COLLECTIE HEDEN
Jasper de Beijer
Cahutchu
Fotografie
28 x 19 cm
2006

#3
Silke Riis
Memory Movement (Martha, Shana, Finn, Ira, Julius)
Video, 6:23 min.
2020

De video van Silke Riis is een gesprek over jeugdherinneringen en natuurbeleving, in beeld gebracht door middel van beweging en stilte. Het ontwaakt je emotionele herinneringen, het reflecteert op de verschillen en overeenkomsten tussen verschillende kinderjaren op verschillende plekken. De beeldtaal wordt bepaald door de emoties in de woorden en gedeelde herinneringen.

COLLECTIE HEDEN
Tanja Ritterbex
People and me standing in an exhibition room in Antwerp
Olieverf op doek
135 x 175 cm
2017

 

#2
INGE VAANDERING
Fashion & Textile Department, 4e jaar
Sticky Fingers - An act of matter, Wol en Latex rubber, 160 x 120 cm, 2020

Helaas draait onze huidige maatschappij vooral om ons zicht. Omdat de mens meestal wordt getriggerd door gevisualiseerde materie, hebben we de neiging om onze andere zintuigen te vergeten. Geïnteresseerd in het verschuiven van de focus van het zicht naar een meer lichamelijke waarneming, werd ‘Sticky Fingers - An act of matter’ een onderzoek en een serie kledingstukken over de dialoog tussen mens, object en tactiliteit. Het werk gaat uit van het karakter van de materie, waardoor de tactiele eigenschappen van de materie - die in dit geval zacht en plakkerig is - werden versterkt. Inge Vaandering doet een poging gedaan om de rol van onze zintuigen in twijfel te trekken door het gebruik van ongebruikelijke materiaalcombinaties en behandelingen.

COLLECTIE HEDEN
Anne de Vries
Cave2Cave
print op aluminium P35 stretcher
 

# 1
MAXIMILIAN VON IGEL
Technicus Cabinetus is gecreëerd door zowel traditionele als moderne productietechnieken te gebruiken. Voor Maximilian von Igel is luisteren naar en voelen wat het materiaal vertelt het begin van zijn werkproces. Gebruikmakend van de capaciteiten die het materiaal biedt, gaat hij aan de slag. Productie en contemplatie vormen een combinatieproces waarbij het hoofd, de hand en de machine met elkaar in dialoog treden.Bij het maken van dit meubel gaat het om de harmonie tussen deze drie-eenheid en wordt gaandeweg in het proces bepaald wat het eindproduct zou kunnen zijn. Middels dit proces verkent hij de waarde van de vrije ambachtelijke hand in een industrieel tijdperk, waarin machines het hebben overgenomen. Door bestaande technieken op een andere manier om te zetten, zoekt hij naar alternatieve uitkomsten die hij vervolgens samenstelt tot meubilair.

Maximilian von Igel
Technicus Cabinetus
Aluminum and Brass
230 x 80 x 30 cm
2020

COLLECTIE HEDEN
Frank Ammerlaan
Untitled
Copper and Zinc
110 x 95 cm
2019

REAGEER

Laat hier je reactie achter. Het formulier wordt verstuurd als alle velden zijn ingevuld.